05تیر 1402

ضرورت حمایت و پشتیبانی از وکلای فعال حقوق‌ بشری و ضدفساد

در درنگ‌نامه کمیته پیگیری وکلای در معرض خطر اسکودا به مناسبت فرارسیدن هفته قوه قضائیه تاکید شد؛
ضرورت حمایت و پشتیبانی از وکلای فعال حقوق‌ بشری و ضدفساد

▪️کمیته پیگیری وکلای در معرض خطر کارگروه حقوق بشر اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) به مناسبت هفته قوه قضائیه درنگ‌نامه‌ای منتشر کرد.

▪️به گزارش روابط عمومی ‌اسکودا، در بخشی از این درنگ‌نامه با گرامی‌داشت هفته قوه قضائیه و استقبال از فراخوان مکرر رئیس عدلیه پیرامون گفتگوی نقادانه و تحول خواهانه آمده است: ماهیت مستقل کانون‌های وکلا و کارآمدی و اثربخشی آنها در تضمین حقوق بنیادین و آزاد‌ی‌های اساسی شهروندان و جایگاه آنها به عنوان واسط بین مردم و محاکم، ظرفیتی است که می‌تواند در کنار قوه قضاییه کارآمد و مستقل، خرسندی و بهروزی شهروندان را به ارمغان آورد و توسعه ملی در سایه احترام به قانون را تحقق‌پذیر نماید. 

▪️کمیته پیگیری وکلای در معرض خطر کارگروه حقوق بشر اسکودا همچنین با بیان اینکه ارزیابی شاخص‌های دادرسی منصفانه ملازمه با دیده‌بانی و پایش‌گری دارد، می‌نویسد: وکیل دادگستری هر چند کارمند و کارگزار عدلیه نیست اما در کنار عدلیه برای ارتقای این شاخص‌ها اهتمام می‌ورزد و همکاری و همراهی مستمر دارد. در این فرایند، نظام حکمرانی باید حامی‌ وکیل مستقل باشد. 

▪️این کمیته همچنین می‌افزاید: اقداماتی که شأن و منزلت وکلا را هدف قرار می‌دهد (مانند بازرسی بدنی تحقیرآمیز یا اخذ تلفن همراه) دلایل موجهی نداشته و نیازمند بازنگری است. اگر وکیل در مقام دفاع از شئونات قضا برخوردار است [که چنین است] باید لوازم آن نیز مطمح نظر قرار گیرد و برخورد دوگانه صورت نگیرد. این نوع برخوردها نباید مساله برای وکیل باشد و متاسفانه نگاه ناصواب به جایگاه وکیل پیامدهای ناگواری در عرصه عمومی ‌و بارگاه محکمه دارد.

▪️در ادامه این درنگ‌نامه آمده است: گفتگوهای حقوقی بین کانون‌های وکلا، اساتید دانشگاهی، قضات و مسئولان قضایی ضعیف ارزیابی می‌شود. برای حل بسیاری از مسائل حقوقی و قضایی کشور در فرایند تحول و توسعه قضایی محتاج گفتگوی علمی ‌و نقادانه هستیم. گاهاً دعوت از مسئولان قضایی به کانون‌های وکلای کشور بی‌پاسخ می‌ماند. این تعامل صریح موجبات اصلاح و توسعه را فراهم و در مسیر خیر عمومی ‌ارزیابی می‌شود. باید از ظرفیت گفتگو محور برای اصلاح سیاست کیفری و حقوقی و اداری بهره گرفت تا منافع آن برای مردم محقق شود.


skoodaa@ |  روابط عمومی اسکودا🌐